Regeneracja sprzęgła – czy się opłaca?

Regeneracja zużytego sprzęgła potrafi kosztować nawet do 40% taniej niż wymiana na nowe. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze sprzęgło nadaje się do tego typu procedury. Elementy, które są uszkodzone mechanicznie nie podlegają regeneracji. Dzieje się tak, kiedy występują duże przeciążenia układu napędowego, najczęściej w samochodach sportowych i terenowych. Żeby regeneracja została wykonana najpierw musi dojść do oględzin i kwalifikacji elementów do regeneracji. Następnie zostają one rozmontowane, oczyszczone. Całość montuje się z dociskiem, sprawdzając pracę docisku i odpowiednie wyważenie tarczy. Końcowy etap to złożenie mechanizmu w całość. Podczas regeneracji należy zwrócić uwagę na dobranie dobrej jakości materiałów ciernych, ponieważ wpływa to znacznie na żywotność sprzęgła. Warto tego typu naprawy dokonywać w sprawdzonych warsztatach, które gwarantują wykorzystywanie oryginalnych materiałów odpowiednich dla naszego auta.

Regeneracja sprzęgła, czy na pewno taniej?

Nikt nie chce przepłacać, więc gdzie to możliwe szukamy oszczędności. Dlatego w przypadku awarii sprzęgła również szukamy możliwości jak najtańszego rozwiązania. Regeneracja sprzęgła jest do 40% tańsza niż wymiana całego układu na nowy, ale czy na pewno daje nam gwarancję na bezawaryjne użytkowanie przez długi czas, bo jeżeli wystarczy tylko na chwilę, znowu będziemy musieli zapłacić za naprawę, a wtedy to już wydatek większy o 40% . Warto się nad tym zastanowić, gdyż nowe sprzęgła dają gwarancję przejechania kolejnych kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, czego przy sprzęgłach regenerowanych nie możemy oczekiwać. Nawet jeśli mechanik, który naprawia sprzęgło jest tzw „solidną firmą” nie mamy gwarancji, że części zamienne nie są wadliwe. W przypadku sprzęgła regenerowanego jest wiele zmienny, które mogą dać efekt odwrotny do pożądanego. Jednak są sytuacje kiedy na pewno regeneracja sprzęgła będzie opłacalna, a nawet konieczna. Następuje to wtedy, kiedy posiadamy samochód starszy, albo rzadki, czyli pojawia się problem z kupieniem nowego sprzęgła. W takich sytuacjach warto mieć zaufany warsztat samochodowy, który daje gwarancję jakości wykonanej pracy. Trzeba również pamiętać, że nie każde sprzęgło nadaje się do regeneracji i wtedy po prostu zachodzi konieczność wymiany.

Objawy uszkodzenia sprzęgła

Żeby koszty naprawy sprzęgła były jak najmniejsze, warto jak najszybciej po zauważeniu niepokojących objawów udać się do mechanika. Jednak, żeby wiedzieć, że coś jest nie tak ze sprzęgłem trzeba wiedzieć na co zwracać uwagę. Oto sytuacje wskazujące na to, że ze sprzęgłem może dziać się coś niepokojącego: ślizganie się sprzęgła, problem ze zmianą biegów, odgłosy ze skrzyni biegów, szarpanie podczas zwalniania sprzęgła lub uderzenia podczas wciskania pedału sprzęgła. Każdy z tych objawów jest skutkiem awarii konkretnej części układu sprzęgła. Warto sprawdzić to u mechanika jak najszybciej, bo dzięki temu możemy znacznie zaoszczędzić na naprawie, a co najważniejsze będziemy mogli bezpiecznie korzystać z samochodu.

Podsumowanie

Jak widać nie można jednoznacznie rozstrzygnąć, czy regeneracja sprzęgła jest bardziej opłacalna, czy wymiana na nowe. Każdą sytuację trzeba rozpatrzeć indywidualnie. Na pewno zaufany mechanik posłuży radą i pomoże podjąć właściwą decyzję, dostosowaną do naszych potrzeb i budżetu.

Zapraszamy do zapoznania z ofertą firmy Komtek.